Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Möt konsumentvägledaren Maria

Maria Johansson är konsumentvägledare på Konsument Höglandet som ger kommuninvånare kostnadsfri och opartisk rådgivning om ekonomi. I sin yrkesroll ger hon stöd till privatpersoner i konsumentfrågor.

På tåget mellan hemmet i Älmhult och Nässjö startar hon dagen med att fördjupa sig i veckans olika ärenden och inbokade möten.

- Det känns roligt att få hjälpa andra människor. Jag möts alltid av en otrolig tacksamhet och lättnad hos de som kontaktar oss. Det handlar ofta om att hjälpa den lilla människan mot företag med stora ekonomiska muskler, säger Maria.

En konsumentvägledare ger råd och information till allmänheten i olika konsumentfrågor, till exempel kundens rättigheter vid köp av en vara eller tjänst. Konsumentvägledaren informerar också om vilka lagar som gäller och hjälper konsumenter med reklamationer. Om det uppstår en tvist mellan konsumenten och säljaren kan konsumentvägledare fungera som medlare. Förutom konsumentvägledning erbjuder även Konsument Höglandet budget- och skuldrådgivning.

Maria har arbetat som konsumentvägledare både i Ljungby och Göteborgs stad och har bred erfarenhet. Hon brinner särskilt för begreppet konsumentmakt och uppmuntrar alla att göra medvetna val när de handlar. Som konsument kan man tänka på schyssta arbetsvillkor för arbetare, hur lång väg varan färdats och om produkten är miljövänlig.

Konsument Höglandet är verksamma för invånarna i Aneby, Eksjö, Nässjö, Sävsjö, Tranås, Vetlanda, Vimmerby och Ydre kommun, men har sitt kontor på kommunledningskontoret i Stadshuset i Nässjö. Maria beskriver staden som en varm och välkomnande plats.

- Många kommuner drar ner på konsumentvägledning men på Höglandet har vi växlat upp i stället och det tycker jag är suveränt!

Maria tycker att en viktig del av uppdraget är att berätta att konsumentvägledningen finns. Det är en kostnadsfri rådgivning som är till för alla. Idag finns ett stort behov av hjälp med privatekonomi. Fler än någonsin är skuldsatta och Konsument Höglandet upplever en rejäl ökning i antalet ärenden. Att handla på nätet blir allt vanligare och Maria upplever att många kunder känner sig lurade när varorna väl kommer fram. Det är ganska få som har koll på ångerrätt, reklamation och de regler som gäller i Sverige.

- Av den anledningen pratar jag mycket om hållbarhetsfrågor i min tjänst. Vi behöver inte alltid köpa nytt utan kan laga saker eller reklamera en vara som har gått sönder.

En konsumentvägledare finns där med rådgivning både inför och efter ett köp. Budskapet är att tänka sig för innan man köper något dyrt eller ingår avtal. Men också att våga säga ifrån om något blir fel. Under hösten 2024 planerar Konsument Höglandet för en föreläsningsserie för äldre om bluff, båg och bedrägeri. På olika bibliotek runtom på Höglandet kommer Maria och kollegorna från budget- och skuldrådginvingen att föreläsa för äldre. Här kommer de att ge exempel kring vanliga bedrägerier och peppa åhörarna att våga säga nej.

- Alla kan bli lurade, berättar Maria. De som utför telefonbedrägerier är otroligt skickliga och skapar medvetet stress hos de som lyfter luren. Därför jobbar vi förebyggande, innan det händer något tråkigt.

Maria sitter också med som ledamot i Allmänna reklamationsnämnden (ARN), den myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. Här sitter representanter både från konsumentsidan och näringslivet.

- Det är den bästa kompetensutveckling som finns, säger Maria. Här möter vi ständigt aktuella fall och lägger grunden för praxis i olika konsumentfrågor.

Kapning av bank-ID, inställda evenemang under pandemin och extrema händelser som askmolnet över Island är exempel på frågor som har varit aktuella under senare år. Köp av begagnade bilar är en fråga som ständigt är på tapeten, där förekommer många tvister.

När arbetsdagen går mot sitt slut tar Maria sikte på Resecentrum där tåget mot Älmhult väntar. Hon älskar att åka tåg och blicka ut över det vackra landskapet som susar förbi. Till resan blir det kaffe och en ljudbok


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.