Kontakta oss
frågor, felanmälan
Sök evenemang
i Nässjö kommun
toggle right column

Startsida / Kommuninvånare / Barn och utbildning / Aktuellt/Nyheter / Inspiration för förskola och fritidshem

Inspiration för förskola och fritidshem

En stor samling människor sitter i en aula.

Den 14 september var det dags för alla kommunens förskole- och fritidshemspersonal att mötas under rubriken "Inspiration, lärande, resultat, dialog".

- Ni är oerhört viktiga för samhällets fortsatta förändring, inledde Lars Edstrand i den fullsatta aulan på Brinellgymnasiet.

En kvinna talar inför publik.

Gabriela Oliveira Cursino, skolspykolog, instämde. Gabriela delade sedan med sig av erfarenheter från när hon flyttade till Sverige från Brasilien.
- Att inte kunna göra sig förstådd, och inte förstå språket är mycket stressande, både för barn och vuxna. Föräldrarna till många av de barn som kommer hit idag kanske dessutom är traumatiserade. Ni pedagoger fyller därför en väldigt viktig funktion.

Efter samlingen i aulan fanns 16 olika workshops att välja bland. "IT som stöd", "Hållbar utveckling", "Kulturkrockar - konsekvenser i grupperna" och "Familjecentralens roll och stöd för nyanlända" är några exempel.

Praktisk workshop

På workshopen ”NT i förskolan” fick deltagarna själva prova på olika naturvetenskapliga experiment.

Tre kvinnor står vid ett bord och böjer sig fram.

Låter det något när vi häller salt på isen?

Om hedersrelaterad våld

En workshop som många var intresserad av var Madeleine Söderbergs, länsstyrelsen, föreläsning "Våga göra skillnad - om hedersrelaterat våld och förtryck".

- Heder är något positivt. Men man kan ha den eller mista den. Förlorar familjen hedern så hamnar de i vanheder. Våld utövas för att man tappat hedern eller för att återställa den förlorade hedern, fortsatte Madeleine Södergren.

- Och hedersbegreppet finns inte bara i Mellanöstern. Vi har haft mycket hederstänk här i Sverige också, för inte så väldigt länge sedan.

- Men i Sverige har vi barnkonventionen. Alla barn har rätt till samma skola med exempelvis simundervisning, idrott och sexualundervisning, fortsatte Madeleine Södergren.

Hon gav sedan personalen goda råd om hur de kan agera om de misstänker att ett barn är utsatt för våld eller förtryck. 

Sidan publicerad: 2015-09-15