Kontakta oss
frågor, felanmälan
Sök evenemang
i Nässjö kommun
toggle right column

Trygghetstelefon

Bild på trygghetslarm som bärs på handleden

 

Larmet är till för att du ska känna dig trygg i ditt hem. Om något oförutsett skulle hända kan du komma i kontakt med kommunens larmgrupp och få hjälp, men det ersätter inte larmnumret 112. 

Skulle vi inte få kontakt med dig efter att du larmat ringer vi på din vanliga telefonen. Kan du då inte svara så åker larmpersonal alltid ut till dig oavsett tid på dygnet. 

Kommunens trygghetslarm ersätter inte akut behov av hjälp. Vid akuta fall kontakta alltid 112!

När larmet installeras får du en larmknapp att bära som armband eller halsband. När du fått ditt larm bör du försäkra dig om att det fungerar. Det kan du göra genom att provlarma.

Larmet ska endast användas vid akuta situationer, vid fall, akut sjukdom eller när annan fara uppstått. Det ska inte användas för hemtjänstinsatser.

Alla larm besvaras men tänk på att det kan dröja innan personal kan vara på plats då larmpersonalen arbetar inom hela kommunen. Vid behov, eller om du inte svarar när du fått kontakt med larmpersonalen, besöker larmpersonalen dig.

Nyckelgömma

I samband med att du ansöker om trygghetstelefon lämnar du ditt medgivande till att en nyckelgömma installeras på din lägenhetsdörr eller på annat lämpligt sätt. 

Nyckelgömman är godkänd av svensk stöldskyddsförening och försäkringsbolag. Endast larmpersonal och i viss mån omvårdnadspersonal har tillgång till nyckelgömman. 

Larmtest

Skulle det vara så att du sällan använder ditt larm - ska du
provlarma minst en gång per månad! 

Teknik

  • Larmknappen garanteras inte fungera utanför din bostad
  • För att larmtelefonen ska fungera krävs det ett fungerande el- och mobilnät
  • Vid kortare strömavbrott fungerar larmet med hjälp av monterat batteri
  • Larmknappen är damm- och vattentät och kan sänkas ned en meter under vatten. 

Kostnad

Priset för larmabonnemanget är max 250 kr per månad. Trygghetstelefonen räknas in i kommunens högkostnadsskydd. Priset kan bli lägre beroende på din inkomst och om du har annan hjälp från kommunen.

Upplysning

  • Vid återlämnande av larmenhet eller eventuell flytt av larm i bostaden - kontakta larmpersonal.
  • Vid borttappad larmknapp får larminnehavare ersätta den faktiska kostnaden för larmet till Nässjö kommun.

Nattjour

Larmgruppen är i tjänst dygnet runt.

Nattpatrullen nås på samma telefonnummer som larmgruppen har på dagtid.
tel. 0380-51 86 95.

Frågor

Vid frågor eller problem med ditt larm?
Ring Nässjö kommuns larmcentral tel. 0380-51 86 95. 
Öppet alla dagar kl 9-16. 

Ansökan

Vill du ansöka om trygghetstelefon - kontakta biståndshandläggare via medborgarkontoret, tel 0380-51 80 00. Öppet vardagar under kontorstid.