Kontakta oss
frågor, felanmälan
Sök evenemang
i Nässjö kommun
toggle right column

Startsida / Politik och demokrati / Demokrati / Fråga dina politiker / Ska elever eller personal få kunna prata andra språk på skoltid?

Politikerdialogen

2017-12-13 frågade Tony:

Ska elever eller personal få kunna prata andra språk på skoltid?
Om ni blir i en majoritet och får bestämma precis vad ni vill:

Hur hade ni hanterat språkbruket på grund- och gymnasieskolan? Hade ni infört en kommunregel eller mer lagstiftad regel att samtliga som arbetar eller studerar på grundskolan/gymnasieskolan ska prata svenska på lektionstid och raster/lunchtid så alla förstår varandra? Naturligtvis pratar man engelska på engelsklektionerna, men så länge det inte är engelskalektion eller moderna språk lektioner?

Frågan ställdes till: Sverigedemokraterna

2017-12-18 svarade Lena Torp , Sverigedemokraterna

Tack för din fråga!

Det finns inget förbud mot att tala andra tungomål i skolan. Den är en offentlig plats med regler och de regler som skolledare, rektorer och lärare sätter på skolan, gäller. 2007 införde Gustav Adolfskolan i Landskrona, där hälften av eleverna har utländsk bakgrund, en regel om att enbart svenska språket fick talas under skoldagen, även mellan utländska elever. Detta mötte stort motstånd från Skolverket och dåvarande skolminister, Jan Björklund. Jurister var osäkra på om det var lagligt.
I dag är skolan även en demokratisk institution och om det är ett problem kan det tas upp i klassråd av elever eller genom att föräldrar kontaktar skolan. Det kan också tas upp i skolrådet som består av representanter från elever, lärare, personal, fackliga och ledare.
Det är den vägen jag tycker det bör gå. Sen har jag själv erfarenhet av att ha enbart utländska elever och klasser med en del utländska elever.
De faller gärna in sina egna hemspråk men de vet att svenskan gäller, eftersom de behöver öva på sin svenska och av hänsyn till alla. Det är också fråga om gott uppförande att inte utesluta med hjälp av främmande språk. Nu har jag erfarenhet av gymnasiet där det är lättast att resonera med elever.
På förskolor, lågstadiet är barnen spontana och faller lätt in i sitt hemspråk. Problem som uppstår på grund av det kan förklaras för barnen med rollspel, samtal och sagor så att de förstår att de som är utanför blir osäkra och visa på att det är bra att alla talar och övar svenskan.

Med vänliga hälsningar
Lena Torp