Startsida / Specialsidor / Pressrum / Pressmeddelanden / Dags för Nässjö konsthelg!

Dags för Nässjö konsthelg!

2014-08-28

Med tre vernissager, föredrag, Skulpturrevolt i Stadsparken och invigning av väggmålningen på Rådhusgatan bjuder Nässjö konsthelg på två upplevelserika dagar i konstens tecken – som en del av firandet av Nässjö stad 100 år, under Kalasveckan.

Nässjö tillbaka till framtiden

Plats: Nässjö resecentrum
Tid: kl. 11.00.

Vernissage för två fotoutställningar som skildrar Nässjö genom tid och rum. Fotografi är frusna ögonblick av verkligheten. Arrangör: Nässjö konsthall.

Fotografen Bo Blomqvist tar oss med på en tidsresa där han med gamla fototekniker porträtterar dagens Nässjö. Genom långsamma och tidskrävande processer förevigar han Nässjö för framtiden. I dialog med dessa fotografier visas ett flöde bilder från Instagram. Under hashtaggen #nassjonu inbjuds alla att medverka med ett fotografi till utställningen. Utställningarna är öppna till och med den 4 oktober.

Atlanten - jag är mycket lugn nu

Tid: kl. 12.00.

Vernissage för Nässjö konsthalls jubileumsutställning Atlanten – jag är mycket lugn nu med Bianca Maria Barmen (SE). Arrangör: Nässjö konsthall.

Bianca Maria Barmen arbetar med skulptur, teckning och rumslig problematik, ofta i det offentliga rummet. Hennes skulpturer kan uppfattas som frusna ögonblick, figurer som är försjunkna i olika tillstånd eller materia med en stark laddning och sinnlighet i uttryck och material; i en bildvärld ofta befolkad av harar, grodor, katter och människohuvuden framstår de som tredimensionella stilleben. Utställningen är öppen till och med den 4 oktober i Nässjö konsthall.

Skulpturrevolt

Plats: Stadsparken
Tid: kl. 13.00.

En sann revolt i kalasets anda utlovas. Arrangör: Skådebanan i Jönköpings län.

Det offentliga rummet är allas rum och det är fullt med olika konstverk. Under konsthelgen kommer Skulpturrevolten att lyfta fram konsten i stadsparken och kring Ingsbergssjön med flera olika happenings och överraskningar. En sann revolt i kalasets anda utlovas.

Pinnens konstnärsgrupp - Kuben

Plats: Kuben/Nässjö konsthall

Grupputställning i Kuben fram till och med den 4 oktober. Arrangör: Pinnens konstnärsgrupp.

Pinnens konstnärsgrupp - Storgatan 19

Lördagen den 30 augusti
Plats: Storgatan 19 Nässjö i f.d Holmers Galleri.
Vernissage: kl. 16.00-18.00.
Övriga tider 31 augusti-14 september: Vardagar kl. 13.00–18.00, lördag-söndag kl. 11.00–15.00.

Grupputställning, Storgatan 19. Arrangör: Pinnens konstnärsgrupp.

Pinnens konstnärsgrupp bildades den 8 mars 1997 med utgångspunkt i gamla pinnstolsfabriken ”Pinnen” i Nässjö. Gruppen har sedan dess haft återkommande gemensamma utställningar i fabriken. Kristina Holstensson (SE), Inga-Britt Hjärtberg (SE), Ulla Nordin (SE), Annette Rydström (SE), Maj Widäng (SE) och Gunilla Wirfelt (SE).

Samtidskonst - så funkar det!

Tid: kl. 09.30
Pris: 175 kr inklusive kaffe och lunch

Seminarium: Hur fungerar samtidskonst? Vad är performance? Kan man köpa installationer? Vad händer när idéer är viktigare arbetsmaterial för konstnärerna än brons och oljefärg? Arrangör: Skådebanan i Jönköpings län.

Dessa frågor ger Linda Fagerström svar på i föreläsningen Samtidskonst - så funkar det! Linda Fagerström är konsthistoriker och universitetslärare vid Linnéuniversitetet. Hon är också verksam som konstkritiker i Helsingborgs Dagblad.

Invigning väggmålning

Plats: Rådhusgatan 29
Tid: kl. 13.00

Ett nytt tillskott till Nässjös många väggmålningar invigs. Arrangör: Nässjö kommun.

Den nya målningen är gjord av den belgiske konstnären ROA. Han räknas som en av världens främsta samtida gatukonstnärer och har gjort en ny väggmålning, denna gången med en rödhake, på Rådhusgatan i Nässjö.

Diskussion - samtidskonst

Tid: kl. 14.00

En diskussion som samlar ihop intrycken från Nässjö konsthelg. Arrangör: Nässjö konsthall.

Vad är bra konst? Behövs konsten i det offentliga rummet? För vem är konsten och vem bestämmer? Dessa och många andra frågor som uppkommit under seminariet samt invigningen kommer att diskuteras under eftermiddagen.

Har du frågor om Nässjö konsthelg, eller vill ha pressbilder? Kontakta
Lennart Alves, intendent, Nässjö konsthall

Tel. 0380-51 82 45, e-post: lennart.alves@nassjo.se

Pressrum i biblioteket

Nässjö kommun har bokat ett eget rum för journalister som besöker staden under Kalasveckan. Välkomna till Studierummet, Stadsbiblioteket, Mariagatan 2, Nässjö. Här kommer vi att samla information till media om händelser under Kalasveckan. Det finns också möjlighet att låna en arbetsplats (stol, bord och trådlöst internet) samt bjuds enklare förtäring (frukt och dryck). Pressrummet är tillgängligt från torsdagen den 28 augusti och har samma öppettider som Stadsbiblioteket under Kalasveckan.

100-årsfirandet

Mer att läsa om Nässjö stads 100-årsjubileum på www.nassjo.se/100.