Startsida / Specialsidor / Pressrum / Pressmeddelanden / De nominerade till 2014-års byggnadspris är

De nominerade till 2014-års byggnadspris är

2014-10-14

-Villan på Sjögärdsgatan 43.

-Kvarteret vid Köpmansgatan 9.

-Kontoret på Storgatan 35.

Villan

Kvarteret

Kontoret

I syfte att premiera en byggnad i Nässjö kommun delas byggnadspriset ut. Priset kan tilldelas en enskild, ett företag, en förening eller annan organisation. I priset vägs både arkitektur och byggnadsvård in.
Till 2014-års utdelning har fjorton förslag inkommit och byggnadsprisets jury har tagit del av samtliga förslag och även besökt sju av dem. Juryn har beslutat att nominera tre av dessa.

• Villan som i läge och skala väl passats in bland övriga villor utmed Ingsbergssjön avviker genom sitt moderna formspråk, färg och materialval. Byggnaden har en låg anonym sida mot gatan men öppnar upp sig i en storslagen glasad fasad mot sjön och parken.
  • Kvarteret som ligger i Nässjö stadskärna har genom en omfattande renovering fått ett riktigt lyft. Byggnaderna som består av två-vånings träkåkar bildar ett trekantigt tårtbitskvarter. Renoveringen har inte bara förändrat kvarteret i sig utan påverkar hela stadsdelen runt Köpmansgatan, Rådhusgatan och Anneforsvägen.
  • Kontoret ligger i en för många Nässjöbor välkänd lokal på Storgatan, gamla Jerrys Tobak. Igensatta fönster har tagits fram och öppnats upp. Ljusa moderna kontorsrum har sedan byggts upp av glas och ljust trä mellan de robusta tegelväggarna.

Miljö- och byggnämnden tar onsdagen den 15 oktober, under nämndens sammanträde, ställning till vilket av de tre som blir vinnaren.

Vid frågor kontakta:
Magnus Runesson, chef för miljö- och byggkontoret
Tel: 0380-51 85 02, e-post: magnus.runesson@nassjo.se