Startsida / Specialsidor / Pressrum / Pressmeddelanden / Glädjande besked för Nässjöakademin

Glädjande besked för Nässjöakademin

2014-01-16

Antalet utbildningar på Nässjöakademin kommer att öka kraftigt under 2014. Fem nya utbildningar har beviljats av Myndigheten för yrkeshögskolan. Dessutom har skolan fått tillstånd från Transportstyrelsen att utbilda lokförare.

Satsningen blir en rivstart på Nässjöakademins arbete med att få igång järnvägsutbildningar. Tre stycken av utbildningstillskotten finns nämligen inom järnvägssektorn.

- Det är en stor brist på arbetskraft inom hela järnvägssektorn, säger Martin Sievers, biträdande rektor på Nässjöakademin. Utbildningarna är därför mycket viktiga för att järnvägsföretagen i regionen ska kunna fortsätta utvecklas.

Det positiva beslutet från Myndigheten för yrkeshögskolan innebär att Nässjöakademin ökar det totala antalet utbildningar, av Högskola och Yrkeshögskola, från fem till åtta stycken under hösten 2014.

Skolan kommer också att starta utbildning inom produktionsteknik och en utbildning inom psykiatri. Flera av de nya utbildningarna kommer att drivas i samarbete med andra aktörer. Bland annat har skolan ett nära samarbete med Tekniska högskolan i Jönköping både inom järnvägs- och trä-/möbelproduktion.

- Vi samarbetar allt mer med både privata och offentliga utbildningssamordnare. Det gör att vi kan erbjuda utbildningar med hög kvalitet inom många olika ämnesområden, avslutar Martin Sievers.

Tillkommande utbildningar i Nässjö under 2014:

• Projektledare  i transportinfrastruktur
  • Kvalificerad signaltekniker
  • Kvalificerad kontaktledningstekniker
  • Produktionsutveckling
  • Skötare inom psykiatri

För mer information - kontakta:
Biträdande rektor Martin Sievers, tel. 0380-517258
Utbildningschef Helen Tarenius, tel. 0380-517265