Startsida / Specialsidor / Pressrum / Pressmeddelanden / Nya tag på tisdagar för att skapa Connection

Nya tag på tisdagar för att skapa Connection

2014-10-28

Ungdom på kultur och fritidsförvaltningen och Studieförbundet Vuxenskolan i Nässjö har med gemensamma krafter arbetat under våren för att skapa en social mötesplats för ungdomar med funktionsnedsättning. Arbetet har mynnat ut i en fritidsgårdskväll på fritidsgården Connection, i sim- och sporthallen i Nässjö, som kommer rikta sig till ungdomar med funktionsnedsättning, 12-19 år.

Det var efter att Café Rälsen lades ner under våren 2014 som Madeleine Svärd, verksamhetsutvecklare på Studieförbundet Vuxenskolan, tog kontakt med Emma Asserholt, ungdomsutvecklare på kultur och fritidsförvaltningen, för att diskutera fritidsutbud för målgruppen. Efter uppbackning från berördas chefer är projektet nu i startgroparna.

− Personer med funktionsnedsättning är en målgrupp som står oss på SV väldigt varmt om hjärtat. Det är så underbart att vi nu kan erbjuda Tisdags-Connection, en trygg och skojig mötesplats där alla ungdomar ska ges möjlighet att utveckla nya kontakter och intressen. En mötesplats som vi hoppas ska locka många ungdomar och öka den viktiga integrationen med andra unga människor, tillägger Madeleine Svärd.

− Fritidsgården ska vara en öppen och trygg mötesplats för unga människor, oavsett kön, funktionsnedsättning, livsstil, etnisk bakgrund, politisk eller religiös åsikt. Vi vill därför satsa mer på denna målgrupp av ungdomar och hoppas att tisdagkvällarna kan bli en språngbräda för ungdomarna att delta även i den ordinarie fritidsgårdsverksamheten, säger Emma Asserholt.

Den 4 november inleder verksamheten, Tisdags-Connection, med öppet hus där ungdomar tillsammans med sina föräldrar och/eller assistenter kan komma och besöka Connection och få information, se lokalerna och prova på aktivitetsutbudet.

Öppet hus 4 november

Kl. 16.00 – 17. 30 för ungdomar 12-16 år.

Kl. 17.30 – 19.00 för ungdomar 16-19 år.

Ledare/personal på Tisdags-Connection:

• Andreas Wahlstedt
  • Filippa Ahlberg
  • Emma Asserholt

För mer information kontakta:

Emma Asserholt, ungdomsutvecklare, Nässjö kommun

Tel. 0380 – 51 76 20, emma.asserholt@nassjo.se