Är driften av kommunens idrotts- och fritidsanläggningar effektiv? Kan något göras bättre? Används både personal och maskinpark på bästa sätt? Kan maskinparken samutnyttjas? Detta är några av frågorna som ligger bakom kommunfullmäktiges uppdrag att göra en koncernövergripande utredning om anläggningarnas framtid.
Uppdraget riktades till Nässjö Affärsverk AB, kultur- och fritidsförvaltningen samt tekniska serviceförvaltningen. Kommunledningskontoret fick i uppdrag att hålla samman arbetet. Efter ett års arbete och en avslutande dialogrunda slutfördes utredningen i veckan.
- Arbetsprocessen har genomfört på bred front, säger biträdande kommundirektör Katrin Fritz som varit processens samordnare. Arbetsgruppen har haft en dialog med medarbetare, fackliga parter och berörda föreningar.
Utredningen pekar på framför allt sex olika utvecklingsområden
De sex utvecklingsområdena har brutits ned till ett antal konkreta åtgärder.
- Det har varit viktigt för oss att föra en dialog med dem som kan tänkas beröras av utredningens effekter, säger Pär Jansson, enhetschef Fritid och en av deltagarna i arbetsgruppen. Nu går vi in i en formell fas som inleds med MBL-förhandlingar för att därefter gå in i den politiska behandlings- och beslutsprocessen.
- Om utrednigen antas så väntar ett förändringsarbete som kommer att påverka många. Självklart finns det de som känner oro inför detta, det är mänskligt, säger Pär Jansson. Jag tror dock att nytagen är positiva och om något år kommer vi att ställa oss frågan varför detta inte gjordes tidigare, avslutar han.