Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Möt läraren Jim

Jim Hultman har många strängar på sin lyra. Hör honom berätta om sin roll som svensklärare på Brinells högstadium, sitt uppdrag som karriärlärare och sitt engagemang för skolans trygghetsarbete.

Att vara lärare är så mycket mer än att bara planera lektioner, undervisa och rätta. Det handlar om att brinna för ett ämne, och om konsten att få andra att tycka det är lika intressant som en själv. Att motivera elever som inte brinner för ämnet på samma sätt som man som lärare gör kan vara en utmaning. Enligt Jim Hultman är en bra lärare driven för att ens lektioner ska bli bättre. Den nöjer sig inte med ett koncept utan testar ofta att skruva på smådetaljer som kan påverka kvalitén av undervisningen.

- Det är viktigt att ha förståelse för att en lektion som fungerar bra i en klass kanske inte fungerar lika bra i en annan, och då vara flexibel för förändring, säger Jim.

En vanlig dag består av cirka fyra lektioner. Däremellan blir det minst lika många koppar kaffe och småprat med kollegor och elever i korridorerna. Det är viktigt för Jim att vara närvarande även utanför lektionstid. Han försöker alltid öppna dörren till klassrummet i god tid innan första lektionen startar ifall någon elev skulle vilja kika in tidigare och prata eller hänga.

Jim är inte enbart mån om eleverna och kvalitén på sina egna lektioner. Han ser till skolan i sin helhet. Utöver sin roll som svensklärare axlar han även rollen som karriärlärare. Att vara karriärlärare innebär att man får avsätta tid för att jobba med utveckling av skolan och kollegiet.

- Som karriärlärare kan jag hjälpa mina lärarkollegor att utvecklas i sin profession. Jag sitter med i ledningsgruppen och skapar kompetensutvecklande aktiviteter för lärarna på skolan. Exempelvis har vi tidigare jobbat med förbättrad studiero, och fokuserar nu på att lära oss mer om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.

Jim är dessutom engagerad i skolans trygghetsteam. Teamet består av personal från elevhälsan, fritidsledare, speciallärare och andra lärare på skolan. Syftet är att alla elever ska känna sig trygga när de är i skolan. Genom åren har det genomförts ett flertal trygghetsfrämjande insatser på skolan. Bland annat arrangerar teamet temadagar två gånger om året. Sist talades det om språkbruk och vikten av att vara trevliga mot varandra.

- Skolan genomför regelbundet undersökningar om elevernas upplevda trygghet och statistiken från undersökningarna förblir positiv, berättar Jim. Det indikerar på att vårt arbete ger resultat, vilket vi är mycket stolta över.

Jim trivs bra på Brinells högstadium. Det finns en framåtanda och vilja att utvecklas bland både kollegiet och eleverna vilket ger honom energi.

- Inget slår när man lärt känna en klass så bra att de börjar bli bekväma och trygga i sig själva. De stunderna är värt allt slit, säger han.

När Jim inte är på jobbet kopplar han av hemma med sitt stora intresse – musiken. I lurarna är det hårdrock eller metal som gäller, något som dagens ungdomar inte alls tycks vara lika intresserade av.

- Det är framför allt EPA-dunk och rap som spelas på rasterna i korridorerna. Det går definitivt inte hem hos mig, skrattar Jim. Jag börjar kanske bli lite gubbe.


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.