Riktlinjer för Fråga din politiker

Alla frågor i Fråga din politiker granskas innan de publiceras av kommunikationsenheten. Kommunikationsenheten hanterar frågor och svar utifrån gällande lagstiftning och de riktlinjer för Fråga din politiker som anges nedan.

Om du lämnar personuppgifter i Fråga din politiker betraktas det som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt dataskyddsförordningenen (GDPR).

Riktlinjer

• Ditt inlägg ska vara formulerat som en fråga.
  • Fråga din politiker är till för korta frågor och svar. Långa frågor och frågor som delas upp på flera frågor kommer inte att publiceras.
  • Frågor och svar ska hålla en god och respektfull ton.
  • Frågor eller svar som innehåller länkar eller reklam publiceras inte / tas bort.
  • Frågor eller svar som innehåller kränkande uppgifter publiceras inte / tas bort.
  • Frågor eller svar som innehåller uppmaning till brott, hets mot folkgrupp, intrång i upphovsrätt eller annat som bedöms strida mot lag publiceras inte / tas bort.
  • Frågor eller svar där privatpersoner namnges eller på annat sätt pekas ut publiceras inte / tas bort.
  • Frågor ska ha lokal anknytning, det vill säga beröra Nässjö kommun, och de ska också handla om politik.
  • Praktiska frågor som rör kommunens egen verksamhet kan ibland bättre besvaras direkt av berörda förvaltningar/nämnder och vi hänvisar då dit. Kontaktuppgifter finns på kommunens hemsida.
  • Redaktionen har rätt att hänvisa frågeställare till andra kanaler för att eventuellt fortsätta samtalet med kommunens politiker där.

När du ställer din fråga har du möjlighet att välja vilket av kommunfullmäktiges partier du vill ska svara på den. Du kan välja att ställa en fråga till ett enskilt parti eller till samtliga partier.

Vår ambition är att du ska ha fått ett svar på din fråga inom tre arbetsdagar. Vid semestrar och helgdagar kan det givetvis ta lite längre tid.

Innan du ställer en fråga kan du titta om någon annan redan har frågat samma sak.

Välkommen med din fråga!