Öppna sök Stäng sök Sök
Öppna Meny Stäng meny Meny

Kommun och politik - lättläst

I Sverige har vi val vart fjärde år. Folket väljer personer till riksdag, landsting och kommun. De kallas politiker.

I Nässjö är det politikerna i kommunfullmäktige som bestämmer. De bestämmer hur de ska använda skattepengarna.

Det finns också en kommunstyrelse.

I Nässjö är ordförande och vice ordföranden i kommunstyrelsen kommunalråd.

I Nässjö har vi fem kommunalråd. Det är Sara Lindberg, Kent Karlsson, Sofia Holm Karlsson, Magnus Hellström och Leif Ternstedt

Det finns också nämnder.

I en nämnd sitter politiker som bestämmer om ett område.

I Nässjö finns 7 nämnder.


Dolt fält, måste ligga längst upp
Vad kan vi göra bättre?
Berätta vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.